انواع مختلفی از سیم برق دو رشته ای برای خطوط برق فشار قوی وجود دارد. خطوط برق هوایی بر اساس اصل خط آبراهه ساخته شده اند. یک عنکبوت از همین اصل در تار خود استفاده می کند.
نسخه معکوس آن در ساخت قوس استفاده می شود.
گسترده ترین نوع ACSR، فولاد هادی آلومینیومی تقویت شده است. چندین رشته فولادی پیچ خورده در هسته خود دارد که در لایه هایی از سیم آلومینیومی “پیچیده” شده اند.
فولاد برای افزایش استحکام کابل استفاده می شود و اجازه می دهد تا شکل اولیه را هنگام گرم شدن و تحت بارهای دیگر حفظ کند. بخش آلومینیوم وظیفه انتقال جریان را بر عهده دارد.
هادی تمام آلیاژ آلومینیوم (AAAC) یا سیم آلیاژ آلومینیوم سبکتر از یک سیم تقویت شده است و کاملاً در برابر خوردگی مقاوم است.
از این گذشته، یک هسته کامپوزیت هادی آلومینیومی (ACCC) با گسترش هسته فولادی آن تحت گرما، اثر افت حرارتی معمول ACSR را کاهش می دهد.
ضریب انبساط برای یک هسته کربنی 10 برابر کمتر از یک هسته فولادی است. علاوه بر این، به طور قابل توجهی سبک تر و قوی تر است این بدان معنی است که 28٪ آلومینیوم بیشتری را می توان در چنین سیمی بدون افزایش قطر و وزن کل آن استفاده کرد. آلومینیوم اضافی تلفات برق در خط را 25-40٪ کاهش می دهد.
هادیهای مسی موجود در سرتاسر جهان در حال جایگزینی هستند و شرکتها تمایل دارند از سیمهای آلومینیومی هنگام ساخت خطوط برق جدید، بهویژه در بخش خطوط ولتاژ پایین استفاده کنند.
به عنوان مثال، قانون ملی برق (ایالات متحده آمریکا) استفاده از سیمکشی آلومینیومی را در ساخت ساختمانهای جدید تصریح میکند.
استانداردهای جدید برای استفاده از هادی های آلومینیومی ولتاژ پایین از اول سپتامبر 2015 در چین به اجرا گذاشته می شود. این امر به ناچار منجر به افزایش مصرف آلومینیوم در آن کشور خواهد شد.
هدف تولیدکنندگان بهبود آلیاژهای آلومینیوم برای نیازهای مهندسی برق است. یکی از نمونه ها هادی های آلومینیومی و زیرکونیومی است که بدون تعویض یا ساخت دکل های جدید، ظرفیت خطوط برق را دو برابر می کند.
این امر به ویژه در مکان هایی با برنامه ریزی فشرده یا در مناظر به سختی قابل عبور بسیار ارزشمند است. آلومینیوم با موفقیت جایگزین سیمکشی مسی در وسایل نقلیه میشود و در نتیجه وزن کل آنها را به طور متوسط 12 کیلوگرم کاهش میدهد.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.